tirsdag 17. september 2013

TBS Discovery Pro bygg: #1 Gimbal

Alle delene til gimbalen linet opp før montering

Gimbal ferdig satt sammen. 

Jeg kan ikke få roset dette designet høyt nok. Alt er så tight og solid. Man føler virkelig at man har med kvalitet å gjøre her. Det er faktisk sånn at jeg ikke vil sette inn strips, bare fordi stripsa jeg har her hjemme er av for lav kvalitet. Jeg skal investere i noen skikkelige strips til denne gimbalen. Det er den verdt. 

Jeg gleder meg virkelig til neste byggetrinn...

mandag 16. september 2013

TBS Discovery Pro er ankommet

I dag mottok jeg endelig min TBS Discovery Pro fpv gimball quadcopter. Så her følger noen bilder til arkivet :)


Da blir det snart bygging :)

tirsdag 10. september 2013

Første offer er reparert

Da er farkosten satt sammen igjen. Radio er linket. Alt er kalibrert opp på nytt. 

Siden Graupner propellene brakk i kræsjen, har jeg gravd fram noen gamle propeller jeg kjøpte til ett tri-copter prosjekt en gang. Lyden fra disse, og ikke minst bildet jeg så fra GoPro kameraet etterpå. Viser at billige propeller er helt ubrukelig til denne platformen.
Funker greit å fly med. Men filming kan man bare glemme. 

GPS'n som har vært sporløst borte over lang tid. Dukket plutselig opp da jeg leita etter noe annet i dag.

Da skal jeg snart få prøve GPS og kompass-funksjonaliteten for første gang. Jeg kan ikke nekte for at 'return-to-home' kunne vært kjekt å ha da jeg mista oversikten før forrige kræsj

torsdag 5. september 2013

Første offer fortsetter

Det viser seg at min Discovery hadde noen skader jeg ikke har sett før topplata kom av. Den ene armen har det gått noen biter av. Så den må byttes ut. Siden jeg ikke har noen sorte armer liggende. Blir det til at jeg bytter armer hele veien. 

Etter mye knot, fikk jeg av alle armene. Originalskruene til Discovery er viden kjent for å være no skikkelig møkk. De er bløte, og rundes derfor lett hvis de sitter litt. Det er brukt rikelig med gjengelås på denne modellen. Så her måtte jeg til med tenger og dremel. 

Armene går i deleboksen sammen med 900 kV motorene.
Jeg har planer om å bruke disse på en annen modell seinere.

En DJI F550 må nok gi fra seg 2/3 av armene sine, til fordel for Discovery denne gang. Men slapp av. Den skal få helt nye armer igjen. 

Fire hvite armer er klare for montering. Jeg har montert på 935 kV motorer fra Emax på disse armene.

Jeg skal vurdere om jeg også vil bytte ut ESC'ene når jeg først har strippa ned så mye som jeg har gjort. Vi får se. 

Fortsettelse følger...





onsdag 4. september 2013

Første offer

Dette var skikkelig teit. Crash'n'Learn

Mista signal. Trodde jeg var veldig høyt. Den virkelige grunnen var fordi jeg var bak noen trær. Tok av meg brillene for å speide. Så ingenting rett opp. Plutselig hørte jeg noe som kunne minne om lyden fra noen som klipper en hekk. Det var ikke det. Det var jeg som traff et av de tidligere nevnte trærne :P

Vel. Skaden var ikke værre enn en knekt topplate. Det sureste er å vente på deler. Det tok 19 dager å få delen fra TBS. Sånt oppleves som en evighet :)

Vel. Nå er ny topplate på plass. Så da er det bare å prøve igjen :)

Dette er et resultat av idiotisk FPV-flying

Slik så skaden ut rett etter kræsj. Dvs. Jeg brukte en snau time på å finne igjen farkosten :)

De pakker inn sakene pent hos TBS Avionics :)

Fram med loddebolt

Fortsettelse følger...