tirsdag 22. juli 2014

Portabel FPV-rigg for reiser. Del 1

Transport av FPV-rigg på fly, er ikke bare bare. Jeg har laget et fint oppsett for Discovery/Discovery Pro i en Pelican. Der hadde jeg plass til lader, sender, fatshark, skjerm, verktøy osv. Og det fungerte fint for flyfrakt. Men. Det er lite praktisk når du kommer til destinasjonen. Hvem vil vel trekke gatelangs med en stor Pelicase? Så, jeg så meg om etter en mer portabel reisevenn. Jeg har solgt Discovery Pro, og kjøpt en dji Phantom 2 og dji Zenmuse H3-3D.

I denne posten, vil jeg fokusere på hva jeg har gjort med Phantom 2 utenom hva som er standard.

dji iOSD mini, og Immersion 600mW 5.8GHz videosender. Phantom 2 har en video kabel beregnet på overføring av GOPRO bildet fra Zenmuse Gimbal. Denne gir strøm til videosender, og bilde til iOSD. iOSD sender bildet videre, med tekstlag basert på gps-data og naza informasjon, til videosender.

Jeg monterte videosenderen på den siden av batteriet hvor det er mest plass. Laget et hull i skroget, slik at antennen kommer ut. Det kreves en del kutting av plast, for å få plass til videosenderen. Dremel er en god ting å ha til slikt. Det er også å anbefale god planlegging, før man begynner å kutte i plasten. Jeg har festet videosenderen med smeltelim. 

Her ser du spironet antennen stikke ut av skroget. Dette er det eneste som vil bli montert utenfor. 

Jeg måtte jo selvfølgelig ha en flytrex i denne modellen. Utenlandsturer må jo behørig logges. 

Igjen måtte jeg fram med dremel. Jeg har montert flytrex slik at jeg enkelt får tilgang til microSD-kortet, når batteriet er tatt ut av Phantom'n. 

Til sist. iOSD er montert ved siden av Naza kontrolleren. Jeg har flyttet canbus porten (som vanligvis sitter på landingsunderstellet) inn i modellen. På den måten har jeg fått ryddet opp eksteriøret, slik at den eneste kabelen som nå kommer ut, er til Zenmuse gimbal. 

2 kommentarer:

  1. Har du radioamatør sertifikat siden du har en 600 mw sender. Hva er en flytrex ? For noe. Ser du har gjort alt klart men hvor er gimbal skal du ikke ha noe kamera på den ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Flytrex er en GPS-logger. Se www.flytrex.com

      Slett